Na jedné lodi
V lednu, když jsme zažívali úžasné setkání s řadou osobností z celého světa na konferenci České pivní FORUM 2020 a národní degustační soutěži s mezinárodní porotou Golden Bohemia 2020, nikdo z nás netušil, co se bude během následujících měsíců odehrávat. V aktuálním čísle Pivo Bier Ale 86 / 2020 se přednáškám Tima Webba, Olivera Wesseloha a Lorenza Dabove věnujeme podrobně. Zároveň nás však zajímal jejich pohled na aktuální situaci.
Tim Webb, Bristol, Velká Británie
Ve Velké Británii došlo k zvláštní situaci. V prosinci 2019 jsme zvolili vládu s velkou většinou, což byla strana podporující brexit. Vítězství se týkalo většiny tradičně socialistického regionu země, který se změnil na křesťanskodemokratický. Jeho vůdce, náš nový předseda vlády, je novinář, který je schopen být opravdu zábavný. Je také životopiscem Winstona Churchilla. Bezprostředně před příchodem COVID-19 náš rozpočet přísně sledoval jediný cíl, cestu ven z krize. Takže v době pandemie jsme měli pravicovou vládu podporující levicovou ekonomiku. Tolik na úvod.
V rámci politiky sociální izolace byly všechny hospody uzavřeny, takže nezávislým malým pivovarům přes noc klesl prodej o více než polovinu. Některé pivovary spoléhají na pomoc, která by jim pomohla přežít, jiné se snaží pokračovat v prodeji přímou cestou.
Tady v mém rodném městě Bristol máme na území města 17 pivovarů. Tři zavřely a nevykazují dosud žádné známky, že by se chystaly znovu otevřít, než budou omezení zrušena. Na druhém konci spektra jsou 3 pivovary, které posílají pivo po celé zemi kurýrními systémy lidem až domů. Máme 5 zavřených pivovarů, z nichž se ale dva chystají na brzké otevření, aby co nejrychleji začaly prodávat a dalších šest prodává pivo přímo zákazníkům domů. Dva mi dokonce řekli, že poptávka je tak vysoká, že mají problémy s tím, všem vyhovět. Třetí z nich je s prodejem natolik spokojený, že opět začal vařit, aby udržel krok s poptávkou. Zbývajícím třem se daří natolik dobře, že dočasné uzavření hostinců zvládnou a jen čekají na uvolnění, aby mohly dál pokračovat v činnosti.
Neexistuje žádný vzor nebo univerzální rada platná pro všechny.
Je důležité, aby se místní milovníci piva postarali o dobrou informovanost, od koho a jakým způsobem lze pivo objednávat přímo domů a zároveň aby se národní skupiny spotřebitelů spojily a dělaly vše, co je v jejich silách, aby přesvědčily své vlády, jak nezbytné je přežití malých pivovarů, protože jsou to právě ony, které vytvářejí ve svých městech a obcích pracovní místa, podílí se významně na lokálních dodavatelských řetězcích a platí místní daně.
Oliver Wesseloh, Německo, Hamburk
V Německu je situace podobná jako v celé Evropě. Březen jsme měli ještě slušný, ale u nás bývá prvním skutečným dobrým měsícem roku pro pivní trh duben, a to je už náročné.
Domnívám se však, že každá krize nabízí zároveň různé příležitosti a šance. Abychom vykompenzovali část ztracených prodejů, zaměřujeme se na náš internetový obchod i na online ochutnávky, prohlídky pivovarů, semináře atd. V ideálním světě by to mělo posílit náš online prodej i po současné krizi.
V tuto chvíli se snažíme zveřejňovat různé příspěvky na Facebooku a Instagramu nejméně třikrát denně a v důsledku toho se náš online prodej ztrojnásobil. To sice nebude stačit na přežití, ale je to začátek. Můj přítel, majitel baru, začal organizovat online ochutnávky. Zpočátku jen aby se zbavil piva, která měl na skladě. V současné době vysílá živě každou sobotu na Facebooku a Instagramu a prodává na ně někde v rozmezí 2000 degustačních setů (což je soubor 9 piv a sklenice za 29,90 €) týdně! Posunul se tím mezi naše vůbec nejlepší zákazníky 😉.
Myslím, že to je docela dobrý přístup, jak udržet lidi doma, bavit je a prodávat piva.
Dr. Werner Glossner, Německo, Mnichov
Nejsme v dobré situaci. Německé pivovary trpí především kvůli tomu, že důležitá část prodeje čepovaného piva v gastronomických podnicích a festivalech se propadla na absolutní nulu. Je jasné, že mnoho společností bude potřebovat pomoc od státu, zatím ale nevíme, jak vše dopadne, a sčítat všechny škody bude možné až v okamžiku, kdy se vrátíme k normálu. Samozřejmě to vše výrazně ovlivnilo i dění na Doemens Academy, některé dlouhodobé kurzy jsme přehodili do online režimu a probíhají pomocí webinářů, krátkodobé kurzy se přesouvají na pozdější dobu a další čas využíváme na přípravu nových učebních podkladů, které budou k dispozici i studentům v programu Diplomovaný pivní sommeliér v České republice.
Simonmattia Riva, Itálie, Bergamo
Naše tříčlenná rodina se podle všeho s nemocí Covid-19 setkala už na konci února, kdy jsme všichni měli typické symptomy, ale průběh nebyl nijak těžký. Jinak je situace zde v Bergamu opravdu těžká, přestože se snažíme vidět světlo na konci tunelu – v posledních dnech ubylo nakažených. Mnoho dobrovolníků se zúčastnilo stavby nové nemocnice na výstavišti, což je také dobrá zpráva. Můj hostinec je zavřený od 8. března a skončily i lekce pivního sommeliérství, které se zde konají. Připravil jsem alespoň online výuku pro náš Unionbirrai, sdružení konzumentů piva.
Lorenzo Dabove, Itálie, Janov
Jsme v pořádku, strach mám jen o svou maminku, které je 93 let, ale věřím, že vše dobře dopadne.
V důsledku epidemie ale jsou od 8. března a v Itálii zavřeny všechny restaurační podniky a hostince. K tomu byly 21. března ještě vydány další zákazy činnosti včetně uzavření pivovarů. Naprosto se změnil život spotřebitelů, výrobců, prodejců.
Po prvních okamžicích šoku se pivovarští a majitelé pivoték vzchopili a začali organizovat prodej piva do domu prostřednictvím kurýrů a online obchodů, které zaručují rychlé dodání zboží. Tyto pokusy se vzhledem k tomu, že hospody, bary a restaurace zůstávaly zavřené, týkaly pouze piva v lahvích nebo v plechovkách. Všichni si umíme představit, kolik piva zůstalo v kvasných tancích. Nyní už je jasné, že situace se hned tak nezmění, a zejména piva jemnějších stylů nebo s nižším obsahem alkoholu jsou zralá na odpis. Přímo ukázkový je případ jednoho středoitalského pivovaru, jehož čtyři várky výborného bière blanche nasmlouvané belgickými a dánskými dovozci nakonec nemohly být expedovány ven z pivovaru.
Situace je skutečně tragická, a to jak z ekonomického, tak z psychologického hlediska. Vzhledem k nejistotě, jak dlouho bude toto přerušení běžného života s následující finanční ztrátou trvat, bojí se mnozí, že už se jim nepodaří jejich podnik a aktivity znovu vzkřísit.
Najít řešení je opravdu obtížné, ale doufám, že se nám podaří zotavit se díky pomoci všech milovníků piva a díky kreativitě a představivosti, která je pro Italy tak typická. Já osobně, jako jsem to dělal ostatně vždy, se budu snažit dál propagovat místní řemeslná piva. Už jsem navrhl pivním barům, že jakmile to bude možné, rád u nich co nejdříve zorganizuji degustační večery, kurzy zaměřené na pivní kulturu nebo jakoukoli další aktivitu, která by jim pomohla ven z té noční můry.
Stejně jako se mnoho zemí řídilo přísnými pravidly pro omezení virů, která jsme jako první v Evropě v Itálii zavedli, věřím, že můžeme být příkladem a inspirací pro to, aby se evropští pivovarníci mohli vrátit ke slušnému životu, i když ne šťastnému jako předtím.
Masa Kaji, Japonsko, Jokohama
Všichni v mém okolí, rodina i zaměstnanci, jsou zatím v pořádku a modlím se, aby totéž platilo i pro vaše rodiny a přátele. Situace celého pivního průmyslu v Japonsku nyní dobrá není. Sice nebyl vyhlášen žádný plošný zákaz, ale převažuje tak silný pocit odpovědnosti po celém Japonsku, že mnoho podniků již zavřelo. Také já jsem se rozhodl od začátku dubna zavřít svůj nejmenší pivní bar na světě, abych chránil lépe svou rodinu. A věřím, že za rok se opět potkáme v nádherné, studené Praze.
Luc de Raedemaeker, Belgie, Brusel
Covid-19 se pro celou pivovarskou branži stal extrémně těžkou ranou. Především trpí řemeslné pivovarnictví, které není napojené na velkoobchodní prodej, ale v oku uragánu se logicky ocitly i hostince, pivní bary a restaurace. Přesto věřím, že když k tomu všichni podle svých sil a možností přispějeme, vše dobře dopadne a zase si spolu připijeme na zdraví dřív, než bychom teď řekli.
Laco Kovács, Slovensko, Rožňava
Podobne ako väčšina krajín Európy, alebo aj sveta, tak aj Slovensko prijalo pár radikálnych obmedzení proti šíreniu koronavírusu. Najväčším problémom malých pivovarov u nás je ten fakt, že nie je komu predávať naše pivá, lebo sa zatvorili na dlhé obdobie všetky reštaurácie, bary, hostince aj kaviarne, teda takmer celý HORECA segment. Supermarkety a predajne potravín síce sú stále otvorené, ale tie aktuálne ponúkajú zväčša len „lacné“ fľaškové a plechovkové pivá od veľkých producentov. Teraz sa v plnej miere ukazuje problém, že sme ako segment malých pivovarov veľmi zraniteľný slabou, alebo úplnou absenciou diverzifikácie predaja fľaškového, prípadne plechovkového remeselného piva smerom k obchodným reťazcom. Vyrábame síce množstvo zaujímavých a špeciálnych pív s vyššou pridanou hodnotou, ale ich predaj je sústredený prevažne len v sudoch a len v HORECA segmente, ktorý je teraz uzatvorený pre našich tradičných zákazníkov. Zachraňujú to niektoré malé pivovary čiastočne cez osobný rozvoz fľaškového piva priamo domov k zákazníkom, alebo predaj piva cez e-shopy, ale to je len pokus o prežitie. Ako čiastočné riešenie pre malé pivovary z podobnej krízy do budúcna mi pripadá viac sa sústrediť na sortiment, ktorý by mohol zaujať aj zákazníkov obchodných reťazcov, napríklad vytvoriť a ponúknuť zaujímavé darčekové balenia napríklad štyroch, šiestich, alebo aj ôsmych fliaš kvalitného remeselného piva v jednom balení a diverzifikovať tak svoj predaj už aj v „dobrých časoch“. Toto je jedna z najrýchlejších možností, ako sa uplatniť okrem HORECA segmentu aj v retailovom segmente, teda na pultoch vybraných obchodných reťazcov a regionálnych supermarketov. Je to cesta, kde aj druhá strana, teda reťazce, môže získať nové a zaujímavé produkty od kvalitných lokálnych výrobcov. Vo svete je to už bežné, u nás sme reťazce doteraz nepovažovali za ideálne miesto na prezentáciu a predaj remeselného piva. Možno prišiel čas to zmeniť.
Aj ja sa teraz aktuálne sústreďujem na podobný krok, pre náš rodinný pivovar IKKONA vytvárame väčšie portfólio darčekových balení pre pivné špeciály. Verím, že s tým budeme úspešní ako na Slovensku, tak aj u našich zahraničných partnerov. Zároveň sme sa sústredili aj na vývoj nových zaujímavých pív a vytvorili sme úplne novú sériu pív s názvom TRIP.
Daj Boh šťastia, priatelia! Budeme to teraz všetci veľmi potrebovať.
Harald Schieder, Německo, Norimberk
Už jsme celá rodina doma přes tři týdny, s manželkou pracujeme na kurzarbeit z domova a syn dostává školní úkoly e-mailem. Měl jsem naplánovaných několik přednášek a řízených degustací, ale byly zrušeny. Pivní scéna se začala velmi rychle měnit. Větší štěstí mají menší pivovary ve Frankách, které prodávají většinu produkce v lahvích, zatímco výrobci zaměření na sudové pivo mají velké problémy, stejně jako větší pivovary zaměřené na export.
Malé řemeslné pivovary v okolí Norimberku hned začaly nabízet dovoz domů a otevřené zůstaly i obchody specializované na nápoje. Když bavorská vláda přidala naději, že se již po Velikonocích začnou omezení prodeje postupně rušit, a já vidím, s jakou opatrností a ohleduplností se lidé v obchodech a na veřejnosti chovají, nevidím důvod, proč by se to nemělo opravdu stát. Tak doufejme v nejlepší a dejme si jedno dvě dobrá piva zatím ještě nikoli společně. Snad se to brzy změní.