Kde pivo teče Proudem

Marcela Titzlová
První rok existence Pivovaru Proud uběhl velmi rychle, až turbulentně. Podepsala se na něm zásadním způsobem doba epidemie, která oba jeho protagonisty, ředitele Michala Škodu a sládkovou Lenku Strakovou, přiměla k některým změnám v jejich plánech. To hlavní však zůstalo: cíl vytvořit v rámci Plzeňského Prazdroje zajímavý prostor pro vaření široké palety pivních stylů v malých várkách, nejrůznější experimenty a pro spolupráci s dalšími sládky a pivovary.
Původně stála u zrodu Proudu myšlenka postavit větší výzkumný pivovar. Ten měl nahradit malou stolitrovou varnu umístěnou v návštěvnickém centru, na níž dodnes vznikají prototypy piv vařených pro Volbu sládků, každoměsíčně vařených speciálů pro síť vybraných hospod s Plzeňským Prazdrojem. Právě díky tomuto programu se spolu Lenka Straková s Michalem Škodou seznámili. Přemýšleli o tom, že by se zde mohly vyvíjet i receptury pro další velké pivovary ze skupiny včetně zahraničních.
Tanky plné nápadů
Postupem času se však prosadila varianta výrobního pivovaru craftového typu s vlastní značkou a plán pivovaru se tomu přizpůsobil. Proud tak má dnes třicetihektolitrovou varnu a deset zaměstnanců. Necílí na hospody, které čepují Plzeňský Prazdroj, ale na pivotéky a pivní bary, kde se scházejí pivní nadšenci.
„S Michalem jsme tu změnu oba uvítali, protože nám to dává větší svobodu,“ říká Lenka Straková. „V rámci Plzeňského Prazdroje jsme samostatný subjekt, který spadá do oddělení Craft and Heritage. Na jedné lodi jsou tam s námi bednáři, oddělení turistických tras, muzeum nebo podzemí. Pokud se nám globálně finančně daří, můžeme si portfolio piv, receptury, nákup surovin, výrobu, distribuci sudů a lahví hlavně do velkých měst stejně jako marketing řešit sami.“
Profesní historie ředitele pivovaru Michala Škody je úzce spjatá s marketingem, což je hodně znatelné od počátku velmi profesionálního budování značky pivovaru: „Marketing je pro budování naší značky opravdu klíčový,“ potvrzuje. „Usilovně rozšiřujeme povědomí o našem pivu a udržujeme vztahy a kontakty s našimi fanoušky. Spolupracujeme se skvělou fotografkou Luckou Cápkovou a design má na starosti studio Artbureau v čele s Jakubem Wdovkou. S názvy piv nám pomáhá občas i textař Petr Voborský. Můj výčet není úplně kompletní, ostatní prominou, ale určitě je znát, že se snažíme obklopovat lidmi, kteří mají naše pivo rádi a pomáhají nám ho ukázat v plné kráse.
Už název pivovaru
Název Proud byl zvolen tak, aby vystihoval hned tři momenty klíčové pro existenci pivovaru. Umístění na soutoku řek Radbuzy a Mže, původní využití elektrárenské budovy, kde se nachází, a konečně energii, s níž se jeho piva zanořila do českého pivního světa. Za rok své existence v pivovaru totiž kromě vytvoření stálého sortimentu pěti piv volených především s ohledem na jejich příjemnou pitelnost vzniklo i třináct limitovaných edic včetně tří variant barrel aged piv.
Stálou pětici tvoří desetistupňové pivo TheMže – Pale Ale, jedenáctistupňový ležák Ventill, žitná „třináctka“ IPA s názvem Soutock, čtrnáctka Cotel – Stout a nealko pivo Proovan. Všechna jsou kromě nealkoholického nefiltrovaná a nepasterizovaná. Nedávno se k nim přidal i ležák uvařený k prvnímu výročí Proudu – dvanáctistupňový nefiltrovaný ležák je single hop, kterému jediný použitý chmel, nová perspektivní odrůda žateckého chmele SAAZ comfort, dal charakteristický rychlý nástup hořkosti a příjemné květinové aroma.
Celý článek najdete v Pivo Bier Ale č. 94