Design piva
Ač by tomu název článku odpovídal, nebudeme zde mluvit o pivní reklamě, etiketách a o lahvích. To je spíše záležitost marketingu pivovarů. Toto pro českého pivovarníka poněkud nezvyklé slovní spojení popisuje činnost, která má mezi kreativními pivovarníky v USA téměř posvátný význam.
Amerika je totiž zblázněná do nových druhů piva. Tato posedlost se projevuje ve dvou směrech. Tím prvním je objevování a znovuoživování starých technologií a historicky zaniklých piv. Je to dáno tím, že každý v Americe odněkud pochází a tito přistěhovalci si do Nového světa přinesli své staré chutě a typy piva. Angličané ale, Irové stout, Středoevropané lager a weizen a tak podobně.
Co je crossover
Postupně své původní pivní styly piva sice opustili, ale nyní se k nim po letech a v novém kabátě vracejí. Po prvotní vlně IPA a velké módě tradičních belgických piv to byla kyselá piva všech typů (gose, sour belgického typu ochucený nezvyklým ovocem atd.), nakuřovaná piva z Bamberku či Grodziskie. Aktuálně se pomalu dostala až k druhému směru a tím je kategorie crossover. Tedy k pivům, jež kombinují různé technologie (pivo a víno, pivo a destiláty) stejně jako suroviny (pivo a ovoce, pivo a zeleninu, pivo a byliny). Zde pak nastupuje to, čemu se v USA říká design piva. K novým druhům piva se sládci dostávají nikoliv postupem pokus–omyl, jak je tomu v mnoha případech u nás, ale pečlivým výběrem surovin a technologie tak, aby dosáhli požadovaného výsledku. Předem totiž mají jasnou představu, jak by jejich pivo mělo vypadat. Jakou bude mít chuť, hořkost, obsah alkoholu, plnost, nasycení CO2 či barvu. Podle toho volí suroviny, technologie kvašení, dokvašování a závěrečné úpravy piva.
Celý článek najdete v PBA č. 92
Jan Šuráň