Čtyři generace, dvě války, jedna adresa: 120 let rodinné firmy Sahm

Rozhovor s Michaelem Sahmem, majitelem firmy SAHM
Století je dlouhá doba, a pokud je za sebou má rodinná firma, znamená to neobyčejnou sílu a odhodlání několika generací. Michael Sahm má před sebou tři generace úspěšných podnikatelů. Zde je úryvek z rozhovoru, který poskytl exkluzivně časopisu PBA.
 
Firma Sahm spolupracuje se známými designéry. Co je při jejich výběru pro vás klíčové?
K našim dlouholetým partnerům patří Michal Boehm ze společnosti Rosenthal, Matteo Thun z Milána a významný český návrhář Rony Plesl. Vždy je hlavní, zda jsou to odborníci na sklo, protože jinak jde o velkou ztrátu času. K funkčnímu návrhu nestačí jen fantazie a dobrý nápad, ale je potřeba spousta odborných znalostí. Dostáváme sice občas zajímavé návrhy od reklamních agentur, ale protože jejich autoři nejsou obeznámeni s technologií výroby, ještě nikdy nebylo možné je v praxi použít.
Podléhají pivní sklenice módním trendům?
I když pivovary svá loga zpravidla nemění, tvary sklenic se mohou s dobou měnit, třeba v souvislosti s tím, jaký pivní styl je zrovna populární. To je třeba případ pšeničného piva na konci 80. let. Nyní je ovšem nejisté vše a myslím, že nepůjde jen o pár týdnů či měsíců (úsměv). Ale ještě na začátku roku byly velmi populární broušené sklenice, s brusem připomínajícím 20. léta. Na český trh byl v poslední době dodán ve velkém množství džbánek pro Pilsner Urquell, Budvar nebo Staropramen. Celkově jde o návrat k tradičním tvarům. Tubinger je již přes sto let starý tvar, loni se prosadil džbánek Praha a dlouhodobě populární je Antik.
Každá země má svá pravidla, usnadnila z vašeho hlediska Evropská unie mezinárodní obchod?
EU se pořád harmonizuje, má společná pravidla, ale je třeba sledovat i národní specifika. Navíc přibyla spousta byrokracie.
Liší se požadavky trhu v různých zemích?
Různé jsou preference velikosti sklenice, třeba Francie vyžaduje u sklenic především objem 0,25 l. Německo se rozděluje, v Bavorsku se pije z půllitrových sklenic, na severu z třetinek, svébytné jsou i různé regiony a města, jako Düseldorf. Potom skutečně platí, že pro jednotlivé styly jsou nejvhodnější již ověřené tradiční tvary. Bock, weizen nebo kellerbier musejí mít své sklenice s logem pivovaru, na tom si dávají záležet i malé francké podniky. V tomto směru umíme na základě dlouholeté zkušenosti i poradit, jaký tvar vybrat a jak logo umístit. Jsme rádi, když klient při objednávce uvede i chuťový profil svých piv, protože pak je výsledek spolupráce nejlepší.
Celý rozhovor si přečtěte v PBA č. 89/2020.